Batu Baselo
Satu tempat yang cukup dikenal oleh
rakyat Matua disana dimasa yang lalu
konon cerita yang beredar ditempat inilah nenek moyang mereka bermufakat untuk
menentukan :
- Tempat pemukiman dan lahan pertanian maka ditunjukanlah Iko Tanah, kemudian kalimat ini oleh sebagian orang di pelesetkan menjadi Ikua Tanah.
- Sesuai dengan alam pemikiran orang Minangkabau yaitu alam takambang jadi guru dimana kondisi tanah sebelum matahari terbit tempat mereka bercocok tanam adalah dataran rendah yang sebagian darinya menjadi aliran air yang kemudian mereka sebut ilia dan di arah matahari terbenam adalah dataran tinggi sebagai sumber datangnya aia mereka katakan mudiak aia.
Hasil mufakat di batu baselo tersebut
ditentukan siapa yang akan mengatur kelompok yang menetap di hilia dan siapa pula yang
akan mengatur rombongan yang akan berpindah ke mudiak aia dari kalimat mengatur
itulah lahir tersebut Matua Hilia dan Matua Mudiak dan sebahagian yang
pindah ke mudiak aia membuat parit yang panjang itulah asalnya nagari Parit Panjang.
Ø Versi I :
Satu tempat yang cukup
dikenal oleh rakyat Matua yaitu batu baselo, disana
dimasa yang lalu konon cerita yang beredar ditempat inilah nenek moyang mereka
bermufakat untuk menentukan lokasi tempat berdomisili . Hasil mufakat tersebut
ditentukan siapa yang akan mengatur kelompok yang menetap di Hilia dan siapa
pula yang akan mengatur rombongan yang akan berpindah ke Mudiak . Dari kalimat mengatur
itulah lahir kata Matua
, Matua Mudiak adalah yang mengatur
sebelah Mudiak dan Matua Hilia adalah yang mengatur
sebelah Hilia, dan sebahagian yang pindah ke Mudiak Sawah membuat parit
yang panjang itulah asalnya nagari Parit Panjang.
Ø Versi II
Konon diceritakan bahwa
nenek moyang orang Matua selain dari kehidupanya
bercocok tanam juga beburu. Diceritakan bahwa dari hasil berburu rusa tiga
orang nenek moyang membagi rusa menjadi tiga bagian yaitu sa atua
untuk yang sebelah Mudiak , sa atua untuk yang sebelah hilia sedang
paruik panjang ( usus , hati dll ) untuk yang di mudiak sawah. Dari kata
atua itulah asal dari Matua yaitu sa
atua HIlia, sa atua Mudiak dan paruik panjang.
Dalam alua
persembahan adat sejarah ini diungkapkan:
Nan Tuah Kato
Sapakat ,Nan
Bana kato Baio, sapakat niniak dengan mamak , saiyo
Alim jo Ulama ,saayun
salangkah jo Nan Mudo, manyusun batu bakeh tagak, malukih janjang bakeh naiak, mambangun
koto jo nagari,
itulah Matua
tigo jurai.
nagari
tinggi karatan gunuang, sapihan singgalang jo marapi, lurah dalam timbunan
aia,bukik guntung palutan kabuik,aia
dareh ikan nyo jinak,pasia aluih udang nyo lia, sauang nyo jauah di nan dalam,
usah di umpan dnan dangka, ambiaklah papeh rangsitingkai, banamo sisari
bungkuak, mambao harato tumbangan nyao, dek lincah pantau mangulinding,umpan
abih papung kok tanang,usahlah ragu manyalami.
Sifat tabiat
rang dahulu, tingkah kurenah dinan tuo, di hilia tahan kan tangguak, di mudiak
tahankan lukah, serakkan jalo dari hulu, pai samusim tak maragu, ilang bataun tak
manyusah, lupo sabanta nan maragu, ragu di hati nan batanyo, ragu dimato nak
maliek, di liek salinteh lalu, ditengok salayang pandang,
Matua Hilia :
Matua
Hilia bamimba lamo, baukia
alang babega,katik banamo indo rajo, pandai malafat jo maana,jarang basuo
katandiang nyo.Taratak batu baselo,badusun ka laman gadang, bakoto kasurau lua,
tapatan lareh sirah mato,nan bapegang arek baganggam taguah, kalau indak putuih
mamancuang aka, basusun di katiak nyo, kalau putuih mamancuang aka layua sampai
ka pucuak nyo.
Matua Mudiak :
Matua
Mudiak baimam tungga, imam marajo bagindo ali,urang nan cadiak tangah koto,
urang nan tuo di nagari
pandai mangabek babuhua sentak jarang lah urang nan
maungkai tibo nan punyo rarak sajo.
Tasabuik
guguak nan tigo,di ilia guguak cumaniang,di ateh guguak malenggang,di bawah
guguak pasibuah, bakoto kakoto barangai, mudiakan aia kahulunyo, Kayu pontong
Banda Badarun, Bulakan batu Badaruik, Galanggang koto Badamping,Kabek Arek
Karang Badagok , Tanek nan indak lalu aia, rapek nan indak lalu angin,jo
mufakat malalukannyo
Parit Panjang :
Kabaruah
ka Parit Panjang,balerong budi ganto suaro adaik jo limbago, bukan limbago maso
kini tuangan dari Pagaruyung satitiak tak namuah hilang sabarih bapantang lupo,
kampuang tangah jo Mudiak sawah, bukik Apik arang Hariamau indak kapai ka
pulang disinggahinyo ,nan
bapeggang arek babua mati Kabek Arek Karang Badagok bakato mangko
baiyo, bajalan mangko bamulah , bana disabuik mangko ka dapek , takok diawai
mangko jadi, sampai kini ba pakai juo .
Katigo
nagari tersebut dibuekan kapado satu ungkapan nan indak
lakang dek paneh, nan indak lapuak dek hujan yaitu “ Bamimba ka Matua Hilia
Baimam ka Matua Mudiak, baradat ka Parit Panjang,
0 komentar:
Posting Komentar